Mirte goes Europe dag 8 t/m 11: Boedapest & Zagreb - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Mirte Bouman - WaarBenJij.nu Mirte goes Europe dag 8 t/m 11: Boedapest & Zagreb - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Mirte Bouman - WaarBenJij.nu

Mirte goes Europe dag 8 t/m 11: Boedapest & Zagreb

Door: Mirte Bouman

Blijf op de hoogte en volg Mirte

11 Juli 2015 | Kroatië, Zagreb

Dag 8
Aangezien we de vorige nacht om 5 uur in bed lagen, was het vandaag uitbrakdag. Helaas werd het weer zo ontzettend heet op onze kamer dat we al vroeg wakker waren. We zuchten en puften wat aan, maar het hielp niks. Er zat maar één ding op: gaan zwemmen! Op het eiland Margit-Sziget (waar ook het Szigetfestival is) is een heel groot zwembad met allemaal verschillende baden en glijbanen en daar besloten we heen te gaan. We hebben de hele dag een beetje gezwommen en gechillt in het water en geslapen op onze veel te kleine reishanddoekjes. Maar het was echt een prima manier om een hete dag door te komen!

Toen we rond 7 uur teruggingen hadden we mega honger en we moesten allebei wat dingen uitzoeken dus we gingen bij de McDonald's eten. Die had alles wat we nodig hadden: eten, wifi en airco. We hebben 's avonds niet veel bijzonders gedaan. Op ongeveer 5-10 minuten lopen van het hostel zit naast het metrostation een restaurantje/club die bovenop een soort ondiep zwembad heeft waar je (helaas) niet in mag zwemmen maar waar je wel langs de rand kunt zitten met je voeten in het water. En dat is precies wat we die avond hebben gedaan.

Dag 9
Vandaag was eindelijk de dag dat we de tour door het joodse district gingen doen! Het was ons gelukt om op tijd ons bed uit te komen dus om 10 uur stonden we paraat. De tour was echt heel interessant en de gids liet ons naast allerlei geschiedenisdingen ook leuke hippe bars zien. Toen de tour afgelopen was zijn we bij eentje daarvan wat gaan drinken. Dit was een binnentuin waarin allemaal leuke gekleurde stoeltjes en picknicktafels stonden. We hebben hier praktisch de hele middag in de schaduw gezeten.

Leo moest iets op het station regelen voor d'r ticket naar huis en ik wilde een schoudertas kopen. Ik heb wel een kleine backpack mee die ik overdag kan gebruiken als ik door de stad loop, maar het nadeel hiervan is dat je rug binnen no time nat is van het zweet. Ik ging dus even de stad in om een tas te kopen en Leo ging naar het station.
Het was bekend dat het die dag rond 17.00u zou gaan regenen en stormen (EINDELIJK). En dat klopte. Ik liep net terug naar het hostel toen er een mega windvlaag van achteren kwam en ik lekker werd gezandstraald. Ik was net op tijd binnen toen het keihard begon te regenen. Even later kwam Leo half verzopen aan. Hierna was het echt heerlijk afgekoeld buiten. Ook hadden we er een nieuwe kamergenoot bij. Deze keer geen jong iemand, maar een oudere man uit Sydney. Hij had zowat de hele werels afgereisd en het was echt heel leuk om met hem te praten en zijn verhalen te horen.

We wilden de laatste avond in Boedapest en daarmee ook de laatste avond samen een keer goed en lekker eten. We liepen weer naar het joodse district toe en gingen eten bij een restaurant dat de tourgids ons had aangeraden. Het eten was echt ontzettend lekker, vooral de toetjes (een chocoladesoufflé die perfect smolt).

Na het eten zijn we wat gaan drinken bij een van de bekendste ruin bars van de stad: Szimpla. In Boedapest zijn jaren geleden allemaal oude en verwaarloosde gebouwen door kunstenaars omgetoverd tot hele coole clubs en pubs - de ruin bars. We spraken twee ontzettend arrogante Nederlandse jongens die in Boedapest wonen en via skype iets van zelfvertrouwenadvies geven aan andere jongens (???). Die waren we snel zat en we wilden naar een techno/houseclub gaan. We hadden geen geluk met de jongens vanavond want onderweg naar die club liep een groep kinderachtige achttienjarigen met ons mee. Helaas mochten we de club niet in omdat we ons id niet bij ons hadden. Uiteindelijk besloten we maar weer naar de Instant te gaan (die club om de hoek van het hostel) om daar ons laatste avondje te vieren.

Dag 10
's Ochtends vroeg werd ik wakker gemaakt door lieve Leontien die wegging :( Gelukkig liet ze een heel lief dronken briefje achter, maar ik heb wel een traantje moeten laten. Het besef dat ik nu echt helemaal alleen verderging kwam een paar uur later toen ik wakker werd. Van die lekkere heimweegevoelens kwamen naar boven en ik zat steeds met tranen in m'n ogen. Langzaamaan pakte ik m'n spullen in, douchte ik en om 11 uur kon ik uitchecken. De oudere kamergenoot zei dat het allemaal wel goed zou komen en dat ik goed voor mezelf moest zorgen. Superlief.

Ik ging vast naar het station toe, ook al had ik pas de trein om kwart voor 3 richting Zagreb. Beter te vroeg dan te laat heb ik van m'n vader geleerd. Ik moest nog iets checken voor m'n reis want ik zou tussendoor met een bus moeten maar op internet stond het niet aangegeven. Uiteindelijk had de trein een half uur vertraging, zucht, en het was ontzettend druk. Gelukkig had ik een reservering. Ik heb heel lang geslapen in de trein (aangestoken door Leontien) totdat die opeens stopte en we dus met bussen verdergingen. Joepie. De busreis was echt crap, helemaal binnendoor over smalle weggetjes en er was geen airco... Ik dacht dat het niet erger kon, tot we bij het andere treinstation aankwamen - het meest verpauperde station dat ik ooit heb gezien. Met z'n allen werden we in een veel te kleine trein gepropt die na nog geen uur rijden stopte. We moesten allemaal weer uit de trein en wachten tot er twee nieuwe wagons aan de trein werden toegevoegd. Het was inmiddels iets van 19.00 uur en we hadden al dikke vertraging. Toen de wagons er waren begon de trein echter nog niet te rijden. Nee, eerst moest de politie van zowel Hongarije als Kroatië iedereens paspoort checken. In totaal hebben we zo'n drie kwartier stil gestaan.

De rest van de reis verliep wel soepel, behalve het feit dat iedereen half uitgehongerd was haha. Uiteindelijk kwamen we om 23.00 uur aan en toen moest ik nog een half uur naar het hostel lopen... Gelukkig kon ik nog gewoon inchecken en ik was zo kapot dat ik meteen ben gaan slapen.

(Dit was trouwens allemaal op donderdag. Ik mocht van mama alle slechte dingen pas plaatsen nadat ze gebeurd waren, dus daarom dat ik dit er nu pas op zet haha)

Dag 11
Eerste 'echte' dag alleen. Ik bleef in bed liggen tot 10 uur en daarna ging ik douchen enzo. Het hostel is niet heel bijzonder maar wel prima, de wifi doet het goed en de eigenaar is echt heel aardig. Rond 11 uur ging ik weg - op zoek naar een supermarkt. Ik verdwaalde al meteen natuurlijk, maar na meer dan een half uur lopen vond ik er een.

Daarna liep ik naar het centrum van de stad, wat nog best ver was. Zagreb is een beetje onlogisch volgens mij; ik snap de indeling niet helemaal haha maar dat kan ook komen doordat ik geen plattegrond had, alleen google maps. Als eerste ging ik naar het Museum of Broken Relationships waar allemaal voorwerpen liggen die mensen hebben ingestuurd die hen doen denken aan een verbroken relatie (een ex, maar bijvoorbeeld ook een overleden ouder). Bij ieder voorwerp staat een kort verhaaltje, maar in totaal ben ik er wel twee tot drie uur geweest. Het was echt superleuk om alle verhaaltjes te lezen - ik denk dat dit het leukste museum is waar ik ooit ben geweest.

Daarna wilde ik graag naar een hele grote begraafplaats - om de sfeer erin te houden ;). Dit was echt een pokke-eind lopen. In totaal, inclusief verdwalen, heb ik er wel drie kwartier over gedaan. Maar het was de moeite waard. De begraafplaats was echt immens groot. Ik kan helaas niet echt vinden hoeveel graven er zijn, maar het moeten er wel duizenden zijn. Ik heb er meer dan een uur rondgelopen, wat gek genoeg best rustgevend was.

Daarna liep ik weer terug naar het centrum. Ik had ergens gelezen over een goede pizzeria maar ik kon het niet zoeken via google maps en had alleen een straatnaam. Ik heb me echt gekgezocht naar dat ding maar kon het nergens vinden :(. Uit frustratie ben ik bij de McDonald's gaan zitten en kwam ik erachter (toen ik wifi had) dat ik echt heel dichtbij zat. Maargoed ik heb nog twee dagen dus ik zal er vast nog wel komen.

Daarna ben ik teruggegaan naar het hostel, want ik was echt doodop. Ik heb meer dan 20 kilometer gelopen. Ik ben een busticket wezen kopen voor morgen, want dan ga ik naar de Plitvicemeren en verder heb ik heel de avond een beetje zitten kletsen met de eigenaar van het hostel en een jongen en meisje uit Texas.

  • 11 Juli 2015 - 01:27

    Leontien:

    Beste vakantie ervahh!! Het briefje schrijven was ook wel een van mijn mooiste momenten :) Mis de belevenissen P :) Drink er nog maar een lekkere poktelok of palinka op! Of wat is het drankje van daar?

  • 11 Juli 2015 - 10:21

    Rianne:

    Wat een verhaal en wat een reis. We genieten van je verhalen en ik ben benieuwd wat je van de plitvitsmeren vind wij vonden het prachtig dikke kus van ons.

  • 11 Juli 2015 - 13:07

    Gon:

    Wat een belevenis allemaal! Maar Mirte ook alleen ga je je draai wel vinden. Pas goed op jezelf. Liefs Gon

  • 11 Juli 2015 - 15:37

    Erika En Stijn ;):

    Hoi mirte,
    Wat n toffe verhalen en wat maak je veel mee!
    Doe voorzichtig en vooral GENIETEN XX

  • 11 Juli 2015 - 19:50

    Piet Bouman:

    Beste Mirte, we zijn weer op de hoogte van je wel en wee. Erg leuk alles te weten.
    Het is best een inspannende reis. We wensen je verder nog een goede reis en zien uit
    naar hetvolgende reisverslag.
    Groeten en. X x x jes van Opa en Oma Bouman. Doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirte

Actief sinds 19 Juni 2015
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 7101

Voorgaande reizen:

24 Juni 2016 - 20 Juli 2016

Indonesië

19 Juni 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: